Popis modulu
První aktivita ověřuje znalosti z domácí přípravy. Účastníci rozdělení do týmů diskutují o poznatcích z přípravy a tím upevňují pochopení koncepce stylů chování. Výsledky diskuze jsou vstupem pro první měření efektivity týmové práce. Výstupy měření přináší podněty k diskuzím o výsledcích. Cílem je:
prozkoumat správná řešení;
pojmenovat situace, které měly vliv na týmový výsledek;
vytvořit si první plán, jak v dalších aktivitách pracovat efektivněji.
Obsah programu
- zkoumání manažerských a komunikačních stylů;
- nácvik rozpoznání stylů chování za pomoci hraného filmu;
- dynamika skupinové práce;
- využití kontinuální reflexe;
- zkoumání efektivity procesu dosahování výsledku;
- měření schopnosti dosahovat synergie v týmu;
- práce v projektovém týmu a měření kvality výsledku i procesu jeho dosažení;
- řešení konfliktů mezi týmy a uvědomění si skrytého potenciálu;
- vliv firemní kultury na chování člověka;
- vypracování plánu osobního rozvoje;
- 360 stupňová zpětná vazba z pracoviště;
- výměna zkušeností mezi účastníky;
- ovlivnění výkonnosti jednotlivců a týmů.
Vstupy modulu
Patnáct dnů před konáním prvního modulu obdrží účastníci přípravné materiály:
knihu Nástroj ke změně (Carlson, B. & McKee, R., Praha, Nadace Comenius, 2006);
pracovní listy s návodem na domácí přípravu a s aktivitami na celý modul;
pokyny k organizaci programu.
Za pomoci výše uvedených materiálů prozkoumají svůj styl vedení lidí, prostudují manažerské a komunikační styly dle koncepce Grid® a zpracují znalostní test týkající se obsahu koncepce. Příprava zabere cca 11 hodin času.
Dalšímu přiblížení vědomému využívání stylů chování v praxi napomáhá hraný film. Na filmu trénují účastníci identifikaci projevů chování a jejich dopadu na spolupráci. Získané poznatky využijí v další týmové aktivitě, kde společně identifikují styly chování vybraných postav a jejich motivace. Opět následuje měření výsledků, vyhodnocení efektivity a týmy reflektují kvalitu své práce.
Další aktivita programu je věnována práci na projektu a schopnosti zvládat konflikty. Při zpracování projektového plánu se projeví:
- míra zvládnutí kontinuální reflexe, jako předpokladu efektivity a dosahování synergie;
- schopnost uvažování nad problémem v různých kontextech a udržení zacílení práce.
Opět následuje reflexe procesu vytváření projektu. Po ní čeká účastníky obhajoba výsledku týmové práce před členy ostatních týmů. Každý si zde vyzkouší svou schopnost konstruktivního zužitkování konfliktů.
Po dvou prodloužených dnech intenzivní spolupráce v týmech mají účastníci dostatek podnětů k posouzení vytvořené týmové kultury. Individuálně a týmově ji hodnotí, připravují si plán řízené změny a v závěru reflektují průběh týmové spolupráce.
Účastníci jsou již dostatečně otevření a sebekritičtí. Reflexe tedy probíhají mnohem rychleji a jsou otevřené, směřují ke konkrétním osobám a jejich chování, jsou konstruktivní a obsahují hodnotné podněty k budoucím změnám.
Významnou aktivitou na konci modulu je otevřená zpětná vazba. Každému účastníkovi věnuje tým dostatek času, aby otevřeně charakterizoval, jak byl v průběhu spolupráce vnímán. Vytvořená charakteristika následně slouží jako podnět k vypracování osobních profilů účastníků mapujících jejich styl chování a pozitivní i negativní vliv na tým.
Za pomoci ostatních členů týmů si účastníci vytvoří plány osobního rozvoje a přehodnotí svůj osobní styl chování, který využívali před zahájením programu.
Smyslem programu je iniciovat změny v chování účastníků.